"A győztesek soha nem adják fel. Akik feladják, sohasem győznek." (Németh Pál)
A krotóni Milón a filozófus-matematikus
Püthagorasz tanítványaként nevelkedett, mégsem az esze tette híressé. Számos
legenda örökíti meg rendkívüli erejét. Egyszer állítólag a nyakába vett egy
borjút, amit attól kezdve mindenhova magával vitt. Az olimpiai játékokra már egy
kifejlett ökörrel a nyakában érkezett, amivel – a közönség tiszteletére –
kétszer körbefutotta a stadiont, majd az állatot puszta kézzel megölte,
megsütötte és egy nap leforgása alatt egymaga megette. E rendkívüli ember 14
évesen lett először olimpiai bajnok, majd felnőttként öt olimpián is
diadalmaskodott Kr.e. 532 és 516 között.
Az ókori olimpiai játékokat Nagy
Theodosius császár szüntette be Kr. u. 393-ban, majd másfél évezredes szünet
után – 1896-ban – ismét elindult a világ legnagyobb érdeklődéssel kísért
sportrendezvénye. Az újkori olimpiák történetében az idei volt a harmincadik,
melynek – egyedülálló módon harmadszor – London adott helyszínt.
„Gyerekkorom óta azért edzem,
hogy Európa- és világbajnok legyek, és természetesen a legnagyobb álmom egy
olimpiai győzelem” – nyilatkozta az idei játékok előtt Berki Krisztián tornász.
Rengeteg lemondás, küzdelem és edzés volt és van az ilyen álmok beteljesülése
mögött. A négyévente megrendezendő játékok azonban a Krisztus-hívő, a lelki
versenypályán futó ember számára is sok-sok üzenetet rejtenek. Az alábbiakban
ezek közül említek meg néhányat azt remélve, hogy ismereteink bővülése mellett
hitünk is erősödni fog.
Iszthmosz, Püthia és Némea
Az ókori görögök a különböző
városállamok (poliszok) polgáraiként éltek, akiket három kapocs tartott össze: a
közös nyelv, a közös vallás és a közös sport. Hellász több neves
sportrendezvénynek is otthont adott.
Az isthmosi játékokat Korintus mellett rendezték. Valószínűleg erre a
versenyre utalt Pál apostol, amikor a korintusiaknak ezt írta: „Nem tudjátok-e,
hogy akik versenypályán futnak, mindnyájan futnak ugyan, de csak egy nyeri el a
versenydíjat? Úgy fussatok, hogy elnyerjétek. Aki pedig
versenyben vesz részt, mindenben önmegtartóztató: azok azért, hogy elhervadó
koszorút nyerjenek, mi pedig azért, hogy hervadhatatlant. Én tehát úgy futok, mint aki előtt nem bizonytalan a cél, úgy
öklözök, mint aki nem a levegőbe vág, hanem megsanyargatom
és szolgává teszem a testemet, hogy amíg másoknak prédikálok, magam ne legyek
alkalmatlanná a küzdelemre.” (1Kor
9,24-27).
A püthiai játékok helyszíne a világ közepének tartott Delphoi, az
ókor legnépszerűbb jóshelye közelében volt. Az Apollón (egyebek mellett a
költészet, a jóslás, a zene és a művészet istene a görög mitológiában)
tiszteletére rendezett versenyen nem csak az atléták, hanem a zenészek és a
költők is megmutatták tudásukat.
A nemeai játékokat az isthmosival azonos évben tartották a
Peloponészoszi-félsziget északkeleti részén, Argolis vidékén. A Zeusz
tiszteletére rendezett verseny valamikor a Kr. e. 6. században, valószínűleg
573-ban vette kezdetét.
A pánhellén játékok sorából
azonban kiemelkedett egy, mely több mint 1100 éven keresztül tartotta izgalomban
a sportot kedvelő ókori embert.
Így kezdődött
Az olimpiai játékok eredete a görög mondavilágba nyúlik vissza. Több
hiedelem is él ezzel kapcsolatban, de a legnépszerűbb Héraklész nevéhez
fűződik. Eszerint Augiász király kitakaríttatott Héraklésszel (Herkules) egy
hatalmas istállót, de a munkabért – a marhák tizedét – nem adta oda. Héraklész
bosszúból megölte Augiászt és gyermekeit, majd – hogy az isteneket
kiengesztelje – oltárt állított, versenyt futott testvéreivel és elrendelte,
hogy ennek emlékére – először minden ötödik évben, mivel öten futottak – tartsanak
futóversenyt ezen a helyen.
Amikor a fentebb említett krotóni
Milón átvette hatodik babérkoszorúját, a játékok már több mint 260 éves múltra
tekintettek vissza. Az első bajnokról feljegyzést készített Pauszániász, az
olimpiák közismert krónikása, aki látta a Kr. e. 776-ban versenyfutásban (akkoriban
még csak ebben az egy versenyszámban mérték össze tudásukat az indulók)
bajnokká lett Koroibosz sírját, melyen ezt a feliratot olvasta: „Koroibosz a
halandók közül elsőként győzött az olümpiai játékokon”.
A résztvevők
A 2012-es londoni olimpia 650
eseményére összesen 8,8 millió jegyet hozott forgalomba a Londoni Olimpiai
Szervezőbizottság. A legolcsóbb jegyekhez már 20 fontért is hozzá lehetett
jutni, de ha valaki a nyitóünnepséget a legjobb helyről akarta végignézni,
akkor – stílszerűen – 2012 fontot, vagyis mintegy 630 ezer forintot kellett
kifizetnie. Hogy a jegyvásárló férfi, vagy nő, nem számított. Nem így az
ókorban. Akkor ugyanis csak a szabad görög származású férfiak és fiúk látogathatták
a versenyeket, nők és asszonyok nem. Aki ezt a szabályt megszegte, azt a
Typaion hegyről a szakadékba lökték. A kegyetlen szabályt csupán egyszer oldották
fel.
Kallipateira igazi
sportolócsaládban nőtt fel: édesapja, három bátyja, unokaöccse, sőt fia is
olimpiai bajnok volt. Férje halála után ő vette át gyermeke edzését, de – mint
jó anya – látni is akarta annak szereplését. Hogy a nőkre vonatkozó tilalmat
kicselezze, azt találta ki, hogy álruhában beoson a versenyre. Terve egészen
fia győzelméig jól is működött. Akkor azonban előtörtek anyai ösztönei és
örömében – álruháját ledobva – fiához rohant. A büntetéstől – családja
sportsikerei miatt – eltekintettek, de az eset miatt új szabály lépett életbe: ettől
kezdve az edzőknek minden olimpiai verseny előtt meztelenül is meg kellett
mutatkozniuk, hogy így zárják ki a csalás lehetőségét.
A meztelenség egyébként is
jellemezte a versenyt. Állítólag Kr. e. 720-ban Orsippos futott először ruha
nélkül, aki futás közben elveszítette (vagy eldobta) ágyékkötőjét. Mások
szerint a spártaiaknak köszönhető e tradíció, akik hagyományosan ruha nélkül
álltak rajthoz. Ezzel is magyarázható, hogy nők – Demeter szűz papnője
kivételével – nem látogathatták a játékokat.
További szabály volt, hogy sem a
nézők, sem a versenyzők nem viselhettek napellenzőt vagy fejfedőt. Nagyon
fontosnak tartották a pontosságot: azt az olimpikont, aki nem érkezett időben,
kizárták, és semmiféle kifogást nem fogadtak el tőle. Ugyancsak ügyeltek a
sportolók fizikai állapotára. A résztvevők a verseny előtt kilenc hónapig saját
hazájukban, majd 30 napig Olümpiában edzettek. Ha valakit felkészületlennek
találtak, nem indulhatott a játékokon; csak kisportolt, szép testű férfiak jelenhettek
meg a versenyen.
Csak szabályszerűen!
Az olimpia ma már kizárólag a
sportról szól, de az ókorban vallási rituáléék sora színezte a versenyt. A
küzdelem először csak egy, míg később öt napon át tartott, melyből kettő Zeusz
imádatáról, tiszteletéről szólt:
1. nap: eskütétel, istentisztelet
a Zeusz-szobor előtt;
2. nap: kocsiversenyek (melynek
érdekessége, hogy nem a hajtóé, hanem a lovak tulajdonosáé volt a diadal),
pentathlon (öttusa);
3. nap: szertartások, felvonulás
és áldozat a Zeusz-szobor előtt, 12-18 éves fiúk versenye birkózásban,
ökölvívásban és stadionfutásban;
4. nap: futószámok (stadionfutás,
kétszeres stadionfutás (385 m), hosszútávfutás (24 stadionfutás)), küzdősportok
(ökölvívás, birkózás, pankráció, kétszeres stadionnyi fegyveres futás);
5. nap: záróünnepség,
istentisztelet, lakoma.
Az első napon a versenyzők
megálltak Pheidiasz 13 méter magas, aranyból és elefánt csontból készült Zeusz
szobra előtt és letették esküjüket. A bírók és versenyzők megfogadták, hogy
becsületesen, a szabályokat betartva vesznek részt a versenyen.
A korabeli sportolók számára
szent, emelkedett pillanatok voltak ezek. Az atléták egyenként járultak a
hatalmas szobor elé és mondták el esküjüket. Talán ez a kép is megjelent Pál
apostol előtt, amikor Timóteusnak a szabályszerű küzdelemről írt: „Egy harcos
sem elegyedik bele az élet dolgaiba; hogy tessék annak, aki őt harcossá avatta.
Ha pedig küzd is valaki, nem koronáztatik meg, ha nem szabályszerűen küzd.” (2Tim 2,4-5)
Az
eskütétel ellenére újra és újra előfordultak szabálytalanságok. A renitensek
nem kerülhették el a büntetést. A 71. olimpián például (Kr. e. 496-ban) az
Asztüpalaia szigetéről származó Kleomédész a döntő mérkőzésen agyonütötte az
epidauroszi Ikkoszt. A versenybírák úgy ítélték meg, hogy a halálos
szerencsétlenség Kleomédész tudatosan szabálytalan versenyzése miatt
következett be, ezért megfosztották első helyezésétől. Az ilyen versenyző noha
hős akart lenni, szabálytalanságával szégyent hozott magára, családjára és
városára is.
Istennek
tett fogadalmunkhoz ragaszkodnunk kell! Csak a szabályokat betartók reménykedhetnek
abban, amit az apostol így fogalmazott meg: „Ama nemes harcot megharcoltam,
futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam: Végezetre eltétetett nekem az
igazság koronája, melyet megad nekem az Úr ama napon, az igaz Bíró; nemcsak nekem
pedig, hanem mindazoknak is, akik vágyva várják az ő megjelenését.” (2Tim 4,7-8)
A versenyszámok
Kezdetben a verseny csupán egy
napig tartott és egyetlen versenyszámot rendeztek, mégpedig a 192 méteres stadionfutást.
Később, Kr. e. 724-ben már a két stadion futás, majd Kr. e. 720-ban a
hosszútávfutás is szerepelt a versenyszámok között. A birkózás és az öttusa
(ami versenyfutásból, távolugrásból, diszkoszvetésből, gerelyhajításból és
birkózásból állt) Kr. e. 708-ban került a versenyprogramba. Aki három számot
megnyert, automatikusan bajnok lett. Kr. e. 688-ban az ökölvívás, majd 680-ban
a négyesfogat-hajtás is felkerült a palettára. A pankráció – ami az ökölvívás
és a birkózás keveréke – Kr. e. 644-ben szerepelt először a játékokon. Ekkora a
versenyek már öt naposak voltak.
Futás
Az Újszövetség a fentebb
felsorolt versenyszámok közül hármat említ: a futást, a birkózást és az
ökölvívást. A küzdőket már akkor is hangos szurkolással, illetve feliratokkal bátorították.
A jobb teljesítmény érdekében a versenypálya mellett három inspiráló táblát
helyeztek el, melyekre ezeket a szavakat vésték: ne hagyd magad, gyerünk,
fordulj.
A Biblia tele van ilyen
inspiráló, bátorító szavakkal – nem véletlenül. A sportolók ismerik az úgynevezett
holtpontot, melyet a szakember így ír le: „ez az az állapot, amikor a szervezet
felhasználta a glükóz készletét és az energiát a zsírból kezdi átalakítani. Kellemetlen
fizikai és pszichikai tünetek kíséretében szokott megjelenni. Ilyen fizikai
tünetek a dehidratáció, a paraesztézia (bizsergés, vagy zsibbadás a lábban,
vagy az ujjakban), hányinger, képtelenség a tisztán látásra és extrém fizikai
fáradtság.” Az ókorban még nem segítették sportpszichológusok a versenyzők
felkészülését. Arra azonban rájöttek, hogy a holtponton a helyén való buzdítás
sikeresen átlendítheti a küzdőt.
Mi is elérkezünk lelki
holtpontjainkhoz. Nem véletlen, hogy oly sokszor ajánlja figyelmünkbe az Ige
egymás buzdítását, a „szurkolást”: „Kérünk továbbá titeket, atyámfiai, intsétek
a rendetleneket, bátorítsátok a félelmes szívűeket, gyámolítsátok az
erőtleneket, türelmesek legyetek mindenki iránt.” (2Thes 5,14)
Viszont a buzdító szavaknál is
nagyobb erőt adhat a győzelemért járó jutalom. Pál apostol mindent alárendelt a
mennyei díj megszerzéséért: „De egyet cselekszem, azokat, amelyek hátam mögött
vannak, elfelejtvén, azoknak pedig, amelyek előttem vannak, nékik dőlvén,
célegyenest igyekszem az Istennek a Krisztus Jézusban onnét felülről való
elhívása jutalmára.” (Fil 3,14)
Epiktétosz, az első században élt görög filozófus is úgy látta, hogy a
boldogság titka nem a földi vágyak kielégítésében rejlik. Így írt erről: „Mindaz, amiért az emberek lelkesednek,
minden, aminek a megszerzéséért izgulnak és fáradoznak, a legkisebb örömöt sem
adják nekik. Mindaddig, amíg ezen fáradoznak, azt gondolják, hogy az ő
boldogságuk abban van, amiért megszenvednek. De csak érjék el a vágyukat,
rögtön elkezdenek újra vágyakozni, bánkódnak és irigykednek amiatt, amijük még
nincs. Nem mihaszna vágyaink kielégítésével érhető el a nyugalom, hanem
ellenkezőleg, az ilyen vágyaktól való megszabadulással. Ha meg akarsz győződni
ennek igazáról, fektess feleannyi munkát az üres vágyaktól való
megszabadulásra, mint amennyit eddig a megvalósulásukra fordítottál, és te
magad is hamarosan meglátod, ha így teszel, sokkal több nyugalmat és
boldogságot kapsz.” Futni tehát jó célokért érdemes, de vajon van-e jobb és
örömtelibb, mint amit Urunk Jézus kínál?
Birkózás
Plutarkhosz a legmesterkéltebb és
legbonyolultabb atlétikai viadalnak nevezte ezt a sportágat. Az győzött, aki elérte,
hogy ellenfele kényszerűségből, vagy a kimerültség miatt feladja a küzdelmet. A
megadást az ellenfél testének ütögetésével, vagy a felemelt mutató, illetve
középső újjal, vagy kiáltással kellett jelezni. A küzdelem feladása nagy szégyennek
számított.
A küzdelmek komolyságát jól
mutatja az alábbi történet. A Kr. e. 564-ben rendezett olimpián a phigaleiai
pankrátor, Arrikhión holtában érdemelte ki a győztesnek járó olajfa-koszorút.
Arrikhión már a harmadik olimpián szállt versenybe a bajnoki címért, amikor
ellenfele hátulról bivalyerős fojtófogást alkalmazott. A phigaleiai képtelen
volt kiszabadulni a gyilkos ölelésből, de sikerült megmarkolnia ellenfele
bokáját, amit úgy megcsavart, hogy az kitörött. Ellenfele a súlyos sérülés
miatt feladta a küzdelmet, de Arrikhión ekkor már haldoklott. Torka
összeroncsolódott, és bár őt hirdették ki győztesnek, az olajlevél-koszorúval
már csak a holttestet tudták megtisztelni.
Az apostol az efézusiakat is arra
figyelmezteti, hogy komoly ellenféllel kell megbirkózniuk: „Mert nem vér és
test ellen van nékünk tusakodásunk (birkózásunk, görögül: pale), hanem a
fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói
ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak.” (Ef 6,12) Ha Krisztus nem lenne jelen
ezekben a küzdelmekben, vajmi kevés esélyünk lenne, hiszen a Sátán sokszor
lesből, váratlanul és nagy erőket mozgósítva támad. Aki elbizakodva, saját
erejében reménykedve lép a küzdőtérre, nincs esélye. Tehát szemeinket nyitva
tartva, a Szentlélek erejével küzdjünk, és győzni fogunk!
Van azonban még valami, amit
érdemes jó tanácsként megfogadni. Pál megemlít egy nagy „birkózót”, aki
folyamatosan imádkozott szülőföldjének gyülekezetéért: „Köszönt titeket
Epafrás, ki ti közületek való, Krisztusnak szolgája, mindenkor tusakodván (birkózván)
ti érettetek imádságaiban, hogy megállhassatok tökéletesen és teljes
meggyőződéssel az Istennek minden akaratában.” (Kol 4,12) Milyen áldott hozzáállás ez! Noha nem lehetett a szívéhez
közel álló testvérei között, de minden alkalmat megragadott arra, hogy
harcoljon értük az Úr előtt. Ezt mi is megtehetjük egymásért.
Ökölvívás
A sport eredetéről számos legenda
maradt fenn. Az egyik szerint a legendás király, Thészeusz találta fel az
ökölvívásnak azt a formáját, amelyben két küzdő ült egymással szemben és addig
ütötték egymást, amíg az egyik meg nem halt. Később a küzdők állva, majd
kesztyűben harcoltak egymással. Kezdetben puha bőrből készült szíjakat
csavartak a kézfej köré, hogy az ízületeket megvédjék az ütések hatásától.
Később azonban kemény bőr, illetve fémszegecseket, ólombütyköket alkalmaztak, amelyek
akár a vesztes halálát is okozhatták.
Végzetes ütésnek számított az
úgynevezett „szem alatti beütés”. Ha ezt a testtájékot ütés érte, az ellenfél
szinte biztos, hogy harcképtelenné vált. A hyp-opiazo (hypo=alá és ops=szem)
szakkifejezést Pál is használja a korintusiakhoz írt levelében: „...úgy
viaskodom, mint aki nem levegőt vagdos; hanem megsanyargatom (hyp-opiazo) testemet
és szolgává teszem; hogy míg másoknak prédikálok, magam valami módon
méltatlanná ne legyek”. Vagyis: saját testemre megsemmisítő ütést mérek,
megcsapom a szeme alatt. Természetesen itt nem egyfajta szerzetesi, aszkéta,
test-gyűlölő életmódra bátorít (hiszen másutt kifejti, hogy a testet a
Szentlélek templomának tekinti), sokkal inkább arra, hogy ne a test akarata
legyen a meghatározó. Küzdelmünket, viaskodásunkat ne lehetetlenítse el a test
megannyi kívánsága, hanem azokra nemet mondva, testünkkel is szolgáljuk az Urat.
Híres bajnokok
Az ókori olimpikonok
teljesítménye előtt ma is fejet hajthatunk. A krotóni Milón már szóba került,
aki hat olimpiai elsősége mellett arról is híres maradt, hogy megszerezte a
periodonikész címet, vagyis Püthiában, Isthmosban és Nemeában sem talált
legyőzőre.
A thasszoszi Theogenész neve is
Hellász halhatatlanjai közé került, aki Pausanius szerint 1400-szor diadalmaskodott
ökölvívásban és pankrációban.
Polümnésztor a Kr. e. 596-os
olimpián nyerte meg az ifjak versenyét. Olyan gyors volt, hogy az előtte
váratlanul felbukkanó nyulat megfogta. Egyesek szerint a 100 méteres távot kb.
7,5 másodperc alatt teljesítette volna (Usain Bolt a Pekingi Olimpián 9,58-as
idejével állított fel világcsúcsot!). Egy ódában így dicsérték teljesítményét:
„Vidd Olümpiába azt a pásztorfiút, aki utoléri és megfogja a nyulat, mert
bajnok lesz a stadionfutásban”.
Polüdamasz pankrátor volt és
olyan erővel bírt, hogy egyszer megállított egy elszabadult kocsit úgy, hogy azt
a hátuljánál megragadta és lovastól együtt visszarántotta. Egy másik legenda
szerint ha megfogta egy bika hátsó lábait, akkor a szerencsétlen jószág csak a
patái elvesztése árán tudott kiszabadulni az irtózatos szorításból.
A győztesek jutalma
A versenyzők természetesen nem
tét nélkül indultak a megmérettetésen. Az egyes versenyek végén a kikiáltó felolvasta
a bajnok nevét, aki egy zöld pálmaágat vehetett át. Kapott egy piros szalagot
is, amelyet a kezére vagy a lábára kötöttek. Az olimpiai játékok utolsó napján
olajfa koszorút helyeztek a nyertesek fejére, melynek ágait a szentnek tartott
olajfáról aranykéssel metszették le. A bajnokok tiszteletére szobrot is
emeltek. Az otthonába hazatérő győztest haláláig nagy megbecsülés övezte. Nem
kellett adót fizetnie, ingyen látogathatta a színházi előadásokat, az államtól
pedig pénz- és természetbeni juttatásokat kapott. Az olimpikonoknak még a
háborúban is előjoguk volt: az első sorban harcoltak a király mellett, és ha
fogságba estek, azonnal – váltságdíj nélkül – szabadon bocsátották őket.
Csak az első helyezetteket
ünnepelték, a többi versenyző semmit sem kapott. Az ókor győztesei közül
azonban ma is több mint 800-nak a nevét ismerjük, kiknek neveit márványtáblákba
vésték.
A romolhatatlan koszorú
Az atléta szó azt jelentette
görögül, hogy „aki a díjért versenyez”. Az ókor hősei mindent megtettek azért,
hogy nevük fenn maradjon, hogy hősként bánjanak velük és megszerezzék a
babérkoszorút. Pál – nem lebecsülve a sportolók teljesítményét – ezt írta
erről: „Mindaz pedig aki pályafutásban tusakodik, mindenben maga tűrtető; azok
ugyan, hogy romlandó koszorút nyerjenek, mi pedig romolhatatlant” (1Kor 9,25). Péter is használja ezt a
képet: „És mikor megjelenik a főpásztor, elnyeritek a dicsőségnek hervadatlan
koronáját” (1Pt 5,4).
Ha az ókor hősei márványtáblát, pálmaágat,
adómentességet és teljes ellátást kaptak egész életükre, miben reménykedhetnek
azok, akik szabályszerűen futnak és nem a maguk, hanem megváltójuk dicsőségére?
Választ ad a kérdésre a Jelenések könyve: „Aki győz, örökségül nyer mindent; és
annak Istene leszek, és az fiam lesz nekem” (Jel
21,7).
A versenyfutás ma is folyik. Sokan
idejüket, fiatalságukat, vagy akár egészségüket áldozzák fel azért, hogy pénzt
és hírnevet, hervadó koszorút szerezzenek. Bizony vannak, akik túl későn
döbbennek rá arra, amit Arisztotelész így fogalmazott meg: „Arra kell
gondolnunk, hogy a boldogság nem a nagy vagyonon alapul, hanem a lélek jó
állapotán.”
Az ókori küzdelmeket látva Pál
apostol megértette a lényeget: van magasztosabb cél, melynek eléréséért érdemes
áldozatokat hozni. De az olimpiához hasonlóan ezt a versenyt sem lehet
félvállról venni; teljes erőbedobással kell küzdeni. Ha így teszünk, örök
jutalmat nyerünk, melyet megkapunk az Úrtól ama napon, az igaz Bírótól; de nem
csak mi, hanem mindazok is, akik vágyva várják az ő megjelenését. (vö. 2Tim 4,8)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.